Як швидко побудувати елеватор? Рекомендації практиків

Будувати елеватор кілька років зараз велика розкіш. По-перше, чим раніше його запустять у роботу, тим швидше почнеться «відбивання» коштів на зведення комплекса. А, по-­друге, елеватори для зернової галузі – «річ першої необхідності».

Немає ємностей для зберігання – тож і врожай може залишитись на зиму у полі, що частенько останні роки відбувається з кукурудзою. І хоча від господарів, що полишили зерно на стеблі в холоди, звучить виправдання, мовляв, нічого з нею не станеться, зберемо й взимку, в лабораторіях спеціалісти хитають головою – така культура втрачає якість і більше тріскається, тим самим здешевлюючи себе як експортний товар. Отож, всі аргументи за швидке будування елеваторів. Залишається питання, як організувати процес, щоб це будівництво не затягнулося на довгий термін? Ми поспілкувалися з експертами і зібрали кілька рекомендацій.

ГОТУВАТИСЯ ДО БУДІВНИЦТВА ЗАЗДАЛЕГІДЬ

Одним з рекордсменів у швидкісному будівництві елеваторів по праву можна назвати компанію «НІБУЛОН». Вона зводить термінали за 100 днів. Зараз компанія будує кілька об’єктів одночасно, серед яких перевантажувальний термінал у с. Тернівка Запорізької області.

На будівельному майданчику Нібулон в с. Тернівці стає все тісніше. Фото: nibulon.com
На будівельному майданчику Нібулон в с. Тернівці стає все тісніше. Фото: nibulon.com

На календарі початок квітня, а на майданчику вже вийшли з нульового цикла будівництва. Там забили шпалі під силосні ємності, вже звели стіни адміністративно­лабораторного корпусу, їдальні та механічних майстерень. Завершується монтаж металоконструкцій робочої вежі, і розпочинається обшивка об’єкта металом.

Не потрібно бути великих пророком, щоб зрозуміти – підготовчі роботи, а саме проектування, підготовку майданчика, замовлення обладнання – все це було сплановано і зроблено заздалегідь.

Оптимально, починати планувати будівництво, працювати з проектом, займатися підбором технологічного обладнання потрібно з осені. Братися весною за проект і намагатися відкрити підприємство хоча б під врожай кукурудзи – авантюра, яка під силу одиницям.

«Важливо, щоб від прийняття рішення про будівництво елеватора до активної фази робіт, пройшло мінімум 4­5 місяців. За цей час є можливість добре попрацювати з технологією – оптимізувати кількість обладнання, що дасть поміж іншим ще й помітну економію» – рекомендує директор Білозаводського елеватору Сергій Щербань.

До речі, економія, це ще один аргумент на користь планування будівництва заздалегідь. Як правило, підприємства, що виробляють елеваторне обладнання, взимку не дуже завантажені. Тож вони більш поступливі, і можуть надати знижки, якщо ви у них надумаєте розмістити замовлення не в гарячий сезон. А влітку, під час масового напливу клієнтів, вони навпаки можуть ще й підняти ціни на свої послуги.

Якщо не зробити вчасно попереднє замовлення матеріалів чи обладнання, можна не тільки заплатити за них дорожче, а й не отримати їх вчасно, бо в період будівельного буму виникне дефіцит. Особливо це відчутно з виробниками бетону та паль. В Україні не надто багато компаній, які можуть запропонувати якісні послуги. Окрім цього потрібно ще й враховувати розташування таких заводів. Якщо не законтрактуватися заздалегідь, то палі або бетон доведеться возити з інших областей, а це додаткові витрати на логістику, а відтак і можливе подовження терміну будівництва.

Заздалегідь – іноді за місяць – потрібно замовляти і будівельні крани. Вони теж є певним дефіцитом, та ще й дорого коштують. Тож коли вже замовили, намагайтесь встигнути з усіма підготовчими роботами, інакше можуть бути проблеми з технікою. У кращому випадку доведеться заплатити за простій, у гіршому – порушити терміни будівництва, через те, що кран поїде на інший майданчик.

3-­D ПРОЕКТУВАННЯ УБЕЗПЕЧИТЬ ВІД ПОМИЛОК І ПРИШВИДШІТЬ БУДІВНИЦТВО

Проектування зараз виходить на новий рівень. Все більше компаній, у тому числі і виробники елеваторного обладнання намагаються спроектувати елеватор для замовника за допомогою 3­-D технологій. Такі технології дають багато переваг. Якщо на швидкості виготовлення проекту можливо ви не зекономите, то на швидкості і точності будівництва – стовідсотково. Ви застрахуєте себе від необхідності щось переробляти, а відтак, вибиватись з календаря будівництва.

Однією з компаній, яка займається проектуванням у 3-­D форматі, є «Інтерпроект GmbН». Проектанти використовують технологію інформаційного моделювання – Building Information Modeling (скорочено BIM). Представник «Інтерпроект GmbН» Сергій Глазков розповів приклад. Замовник зробив порівняння двох схожих проектів елеваторів – перший виготовляли за звичайним методом, другий за допомоги BIM. За показниками якості контролю і швидкості виготовлення та будівництва, 3-­D проект був на 30% ефективніший.

Перевагу 3­-D форматам почали віддавати також будівельні та монтажні компанії, яким дуже зручно працювати з такими проектами. Якщо креслення не зовсім коректно читається, є накладки, то в 3-­D все набагато простіше. А з наявним дефіцитом будівельних кадрів, це зараз дуже важливо.

ОДНОЧАСНО КІЛЬКА СПРАВ НА МАЙДАНЧИКУ

Директор Білозаводського елеватора поділився ще одним секретом швидкісного будівництва. На старті йому з командою довелося одночасно контролювати проектантів, отримувати ТУ на електроенергію та природний газ, і в той же час займатися підготовкою майданчика.

«Навіть, якщо у вас немає дозволів, Державна будівельно­архітектурна інспекція не забороняє проводити підготовчі роботи і випробовування паль, а це забирає багато часу», – каже Сергій Щербань, і рекомендує у випадках цейтнотів робити все паралельно.

Той же метод «одночасності», але при будівництві використовує вище згаданий «НІБУЛОН». Зазвичай на майданчиках при зведенні зернових терміналів у компанії йде робота на багатьох фронтах.

Зокрема зараз, як інформують у компанії, на перевантажувальному терміналі у с. Тернівка працюють кілька підрядних організацій. Одні зводять будівлі, інші працюють на фундаментних роботах і монтажі робочої вежі.

«З кожним тижнем фронт робіт на майданчику збільшується, а разом із тим збільшується і кількість підрядних організацій та будівельників. Загалом у будівництві об’єкта братимуть участь близько 1,5 тис. чоловік із 70 підрядних організацій практично зі всієї України. До того ж, у зведенні високотехнологічного термінала компанії вже задіяно близько 40 одиниць різної техніки, серед яких палебійні машини, великотоннажні гусеничні та автомобільні крани, самоскиди, тощо», – інформують про хід будівництва на своєму сайті у «НІБУЛОНІ».

До речі, тенденція задіювати на майданчику одночасно велику кількість компаній набуває поширення серед елеваторників. До такого методу вдалася при будівництві своїх зерносховищ у минулому році компанія «Астарта-­Київ». За зізнанням керівника проектів Юрія Люшні, на одному елеваторі у них було одночасно близько 200 компаній.

Такий підхід з одного боку, збільшує кількість підписаних договорів, а з іншого дає можливість максимально швидко при необхідності змінити окремого підрядника.

Юрій Люшня
Юрій Люшня

«Якщо якась компанія відстає, її можна вчасно замінити. Це дає можливість запустити елеватор в роботу в запланований термін. Ми зіткнулися з такою необхідністю при будівництві нашого елеватора в Лутовинці. Компанія, яка виконувала бетонні роботи з заливки фундаментів силосів, почала відставати. Ми її замінили. Такий підхід до будівництва дає можливість гнучко коригувати хід робіт», – пояснив фахівець.

Подібним методом користувалися і при будівництві Білозаводського елеватора. Керівник проекту Сергій Щербань говорить, що залежати від одного генпідрядника ризиковано.

«Коли при запізненні з термінами вам підрядник каже, що він збільшить кількість людей, бригади будуть працювати вночі і все наздоженуть, не вірте, не наздоженуть. Якщо вже вибилися з терміну – це все. У нас були такі випадки. Перший тиждень ми прощали, на другий розставалася з такими підрядниками. Дозволяло нам це робити наявність інших бригад»,– говорить спеціаліст.

За його словами, коли на майданчику будували фундамент під 10 силосів, на цих роботах були задіяні одночасно 5 підрядних компаній.

«Кожна компанія лила по одному фундаменту. Наступний віддавали тому, хто скоріше закінчив роботи на попередньому. Таким чином створювалася конкуренція, і у бригад був стимул працювати ефективно і швидко», – поділився власними методами Сергій Щербань.

НАЯВНІСТЬ ОБЛАДНАННЯ ПІД ЧАС БУДІВНИЦТВА

Неможливо будувати елеватор і монтувати обладнання, коли воно не знаходиться на майданчику, говорять експерти. Тому про такі речі теж потрібно думати заздалегідь. По­перше, треба подбати про виготовлення металоконструкцій. В ідеалі їх виготовляють на заводах. Але бувають випадки, коли для пришвидшення процесу, такі міні­виробництва розташовуються просто неба на будівничому майданчику. Такий метод використовували на Білозаводському елеваторі. Вони варили металеві конструкції на майданчику поряд з будівництвом. Головне, не чекати, коли закінчиться підготовка фундамента, бо тоді можна згаяти час на монтажі металоконструкцій.

Паралельно потрібно також мати вже технологічне обладнання.

Сергій Щербань наводить приклад, аби скоротити терміни збирання транспортного обладнання вони домовилися про поетапні поставки.

«Ми звернулися до виробника, він відповів – обладнання можу зробити у такий­то термін, але є проблема з приводами. Тож ми домовилися, щоб нам приходили окремо норійні короби, башмаки норії, і окремо головки – це дало один місяць виграшу часу. Коли прийшли головки норій, у нас всі нижні технологічні частини були повністю змонтовані, всі норії були зібрані за всіма своїми висотними позначками. За два дні ми «розкидали» головки і дов'язали всю технологію. А якщо б чекали увесь комплект одночасно, вибилися б із термінів», – розповів експерт.

КОНТРОЛЬ І ЩЕ РАЗ КОНТРОЛЬ

Усі експерти, що хоч раз будували елеватор, говорять, можна подолати будь­які форс­мажори з термінами, коли на чолі будівництва стоїть професіонал. І головна умова: контроль і ще раз контроль. Цей професіонал повинен весь час знаходитись на будівництві.

«Якщо у вас керівник проекту сидить в кабінеті під кондиціонером і навіть не в 20 м від будмайданчика, він не побудує вчасно. Кожну хвилину на будівництві можуть виникнути будь­які непередбачувані ситуації. На них потрібно реагувати. Інакше все піде не так, як треба», – підкреслює Сергій Щербань.

За його словами, під час будівництва, на елеваторі щотижнево проводились наради з підрядними організаціями.

Такої ж періодичності проведення контролюючих нарад з підрядниками дотримується і «НІБУЛОН».

«Завдяки цьому всі перевантажувальні термінали компанії будуються якісно та в рекордно короткі строки – усього за 100 днів», – підкреслюють у компанії.

Тож користуйтеся порадами та досвідом професіоналів, і хай на ваших будівельних майданчиках все буде якісно і в потрібні терміни.

Олена ВЕРЕДА

Рекламодавці останнього номеру