Екскаватор для господарства: як вибрати

Критерії вибору екскаватора для виконання підсобних та будівельних робіт в аграрному секторі.

Екскаватор для господарства як вибрати

Сьогодні більшість аграрних господарств площею понад 1000 га, формують власні підсобні та будівельні підрозділи. Роботи на території зазвичай не бракує: десь прокласти каналізацію, десь – кабель, вирівняти й пересипати землю, пісок. Тому рано чи пізно постає потреба мати власного екскаватора для виконання спеціалізованих завдань.

На ринку України сьогодні достатньо різних виробників та моделей екскаваторів-навантажувачів. Найпоширенішими серед них є бюджетні китайські машини, що вважаються оптимальними з точки зору ціни та якості. Втім, чудово продаються й екскаватори відомих європейських, американських та японських брендів, що коштують дорожче. Дещо можна вибрати навіть серед вітчизняних виробників.

Тому, повторимося, вибирати є з чого, але важливо взяти саме такий екскаватор, котрий цілком задовольнятиме потреби господарства й разом з тим не потребуватиме додаткових коштів на придбання навісного обладнання та експлуатацію.

Скажімо, для господарств, які планують регулярно переганяти екскаватори-навантажувачі своїм ходом по дорогах з одного об'єкта на інший, і використовувати їх для завантаження транспортних засобів та роботи з ущільненими та твердими матеріалами, рекомендується обирати моделі з двигунами, що розвивають високий крутний момент.

Також слід з'ясувати, наскільки паливна система двигуна конкретного екскаватора пристосована до якості вітчизняного пального.

Дуже важливо правильно підібрати типорозмір машини для даної роботи, особливо якщо екскаватор-навантажувач вбудований у технологічний ланцюжок і від його роботи залежить, як виконуватимуться інші роботи – перед ним і після нього. Якщо машина буде надмірно великою за продуктивністю, то їй доведеться багато часу простоювати без діла. Натомість якщо модель замала, то не зможе забезпечити необхідну продуктивність і гальмуватиме весь технологічний ланцюжок.

Далі потрібно проаналізувати, які вантажі підійматиме новий екскаватор, і вибирати модель з відповідною вантажопідйомністю та зусиллям підйому. Також важливо правильно розраховувати масу противаги, щоб машина не витрачала зайвої потужності та пального на перевезення непотрібної маси, а шини не зношувалися від зайвого навантаження.

02

Також потрібно визначитися, на яку глибину машина зазвичай копатиме ґрунт, оскільки вибір моделі екскаватора багато в чому залежить саме від цього параметра. Якщо потрібна глибина копання досить велика, можна придбати модель з подовженою екскаваторною стрілою, що телескопується. Екскаваторна стріла також може мати можливість бічного зміщення. Техніка цього типу дорожча через складність механізму, але зручніша, якщо потрібно копати біля стіни.

Важливо взяти до уваги, за яких умов працюватиме екскаватор-навантажувач. Якщо це важко прохідна місцевість, нетривкий слизький ґрунт, тоді потрібно підбирати модель з повним приводом 4х4 (постійним або таким що підключається), з диференціалом підвищеного тертя або зі 100% блокуванням, щоб забезпечити більш високе тягове зусилля й зменшити зношування шин в результаті буксування.

Також слід узяти до уваги, що екскаватор-навантажувач може мати на передній та задній осях колеса однакового або різного розміру.

Екскаватори із рівними колесами забезпечують максимальне зчеплення здійснюють менший тиск на ґрунт за рахунок більшої площі контактної поверхні коліс. Також зазвичай вони мають більшу, аніж у різноколісних моделей, висоту підйому стріли навантажувача. Тому їх вибирають, коли потрібна висота навантаження, порівнянна з фронтальними навантажувачами. Слід мати на увазі, що чим більший діаметр передніх коліс, тим більша висота підйому навантажувача. Також у передніх коліс екскаватора із рівними колесами несуча здатність вища, аніж у машини із колесами різного діаметра, тобто перша машина може підняти більший вантаж. Важливим чинником також є взаємозамінність усіх коліс у разі пошкоджень: можна мати одне запасне колесо відразу на кілька машин.

Зазвичай, рівноколісні моделі мають три режими кермового управління, у тому числі «крабовий хід». За рахунок цього рівноколісні моделі більш маневрені й краще управляються при пересуванні дорогами. Екскаватори з колесами однакового діаметра рекомендується використовувати як на твердих, так і на слабких та в'язких ґрунтах, наприклад, на копанні котлованів, а також якщо машина значну частину часу працює ковшем навантажувача.

Своєю чергою, моделі екскаваторів із неоднаковими колесами є більш поширеними, оскільки зазвичай мають нижчу вартість, чудову оглядовість з місця оператора, а також менший радіус розвороту. Такі моделі рекомендується використовувати в умовах міста і на твердих ґрунтах, тому що по слабкому ґрунті маленькі передні колеса проходять важко.

Тепер звернімо увагу на оснащеність облюбованої моделі екскаватора різними опціями, що пропонують практично усі виробники. Почнімо з того, що якщо всі необхідні роботи на об'єктах зможе виконати екскаватор-навантажувач у найпростішій базовій комплектації, очевидно, що немає сенсу вибирати модель з багатьма непотрібними опціями. Слід визначитися, чи машина працюватиме переважно як екскаватор або більше як навантажувач, і відповідно до цього підбирати комплектацію.

03

При цьому потрібно ретельно продумати, яке додаткове навісне обладнання може знадобитися екскаватору-навантажувачу в роботі, оскільки такі знаряддя істотно розширюють універсальність машини й прискорити окупність коштів, вкладених у її придбання.

Окремо варто зупинитись на такій важливій частині конструкції екскаватора, як гідросистема. Найчастіше виробники вказують тип гідросистеми свого екскаватора-навантажувача: із «відкритим» або «закритим» центром, і кожен виробник підкреслює переваги свого типу гідросистем.

Система з відкритим центром ефективна для виконання окремих гідравлічних функцій і має певні обмеження. До її переваг слід віднести низьку вартість помпи та гідро розподільника й короткий час реагування. Система з відкритим центром має однакову максимальну витрату для всіх робочих гідроліній і характеризується залежністю витрати частоти обертання приводного вала помпи.

Вважається, що саме система із закритим центром у більшості випадків є найефективнішим типом гідросистеми мобільної машини. У цій системі помпа може не діяти (перебувати в режимі очікування), коли не потрібно створювати потік гідрорідини для роботи обладнання. Відповідно в системах із закритим центром при регулюванні витрати потоку утворюється менше тепла, аніж в аналогічній гідросистемі з відкритим центром. Оскільки сучасним машинам потрібно більше гідравлічної потужності, гідравлічна система з закритим центром є більш вигідною. Максимальна витрата потоку рідини досягається за низьких обертів двигуна та й більше функцій може бути задіяне одночасно.

Додаткові гідроконтури для навісного обладнання можуть істотно розширити можливості екскаватора-навантажувача: вони дають змогу встановлювати широкий спектр робочих знарядь на стріли екскаватора й навантажувача. Зазвичай використовуються однопотокові та двопотокові гідролінії. Двопотокові гідролінії забезпечують найбільші можливості для роботи навісного обладнання, тому що гідравлічна потужність передається в двох напрямках. Це ідеальна схема для таких знарядь, як гідробури, захоплення «великий палець» і ковші, що повертаються навколо поздовжньої осі.

В однопотокових гідролініях, як випливає з назви, потік рідини рухається тільки в один бік. Такі гідролінії слугують для підключення гідромолотів та ущільнювачів ґрунту. Двопотокові гідролінії не повинні використовуватися для живлення однопотокового інструменту, оскільки зміна напрямку руху потоку може пошкодити знаряддя. Тому, якщо ви використовуєте безліч змінних навісних знарядь, необхідно мати гідролінії обох типів, до яких можна буде підключати відповідне обладнання.

Якщо ви обираєте вживаний екскаватор…

Якщо ви купуєте вживаний екскаватор, уважно порівняйте номери на табличці, що знаходиться на капоті, мостах, трансмісії та двигуні з тими, що вказані в технічній документації. Якщо виявиться розбіжність хоч би в одній цифрі, будуть великі проблеми при встановленні машини на облік. Також не варто вірити показанням лічильника мотогодин, оскільки вони можуть бути «скориговані». Краще орієнтуватися за терміном експлуатації машини і вважати, що в середньому екскаватор-навантажувач напрацьовує на рік 1000-1500 мотогодин.

Перевірте рівні та стан усіх технічних рідин. Огляньте всі точки змащування, у тому числі і знизу машини, прес-маслянки повинні бути справними, на них мають бути видно сліди консистентного мастила. Якщо прес-маслянка несправна, отже, вузол не змащувався належним чином і незабаром вимагатиме заміни. Ретельно погляньте, чи немає де слідів патьоків технічних рідин. Якщо підтікає рідинна помпа системи охолодження, швидше за все, знадобиться його заміна, що обійдеться дуже дорого.

Оцініть стан зубів ковшів, пар палець-втулка та шарнірів з'єднань усіх знарядь та адаптерів на стрілах навантажувача та екскаватора. Огляньте стріли: чи немає тріщин, слідів ремонту зварюванням.

Заведіть двигун, дайте йому та гідросистемі прогрітися. Багато несправностей виявляються на прогрітій машині. Особливо важливо переконатися у хорошому стані паливної системи: якщо з ТНВД капає пальне, значить, йому потрібний ремонт чи заміна. Якщо двигун працює нерівно, димить чорним димом, ймовірно, несправна якась із форсунок або турбіна. Паливна помпа та болти головки блоку повинні бути пофарбовані заводською фарбою. Якщо фарбування порушене, значить проводився якийсь ремонт. Синій дим говорить про те, що «горить» олива, можливо, через зношені поршневі кільця і пари поршень-циліндр, а густий білий дим свідчить, що в камери згоряння через пробиту прокладку головки блоку потрапляє антифриз із системи охолодження.

Олександр ГЕРМАН

Рекламодавці останнього номеру