Фронтальний навантажувач: незамінний помічник

Сьогодні практично в кожному фермерському господарстві в Україні працює принаймні один фронтальний навантажувач. Це універсальна машина, для якої робота знаходиться практично щодня, чи то з зерном, чи в тваринництві, чи на будівельних роботах. У крайньому разі, ним можна почистити територію від снігу чи перемістити міндобрива.

002

На ринку України наявні багато виробників і моделей фронтальних навантажувачів. Тому вибрати конкретну машину для господарства не завжди просто. У цьому плані є певні нюанси, на які бажано звертати увагу, особливо якщо навантажувач планується експлуатувати щодня. Це тим більш важливо, враховуючи потенційні проблеми з розміщенням зерна нового врожаю – багатьом його доведеться буквально запихати в усі щілини, доки врожай удасться продати.

Основні технічні характеристики навантажувача – це вантажопідйомність та об’єм ковша, максимальна висота вивантаження, максимальний виліт стріли вперед, габаритні розміри та радіус розвороту. Це конкретні цифри, і замовнику тут нескладно зробити вибір, виходячи зі своїх конкретних завдань. Однак, це лише вершина айсбергу, під якою ховаються технічні особливості машини. Моделі навантажувачів різних виробників можуть мати схожі основні характеристики, бути подібними зовні, але мати різну начинку, що істотно впливає на ефективність роботи в різних умовах.

Якщо вести мову при вибір бренду виробника фронтального навантажувач, то звісно, що машини, вироблені в Європі, Північній Америці чи в Японії мають великий запас надійності й технологічності, тож їх можна сміливо обирати для роботи. Однак, це не означає, що фронтальні навантажувачі, виготовлені в інших країнах світу, передусім у Китаї, є гіршими. На світовому ринку фронтальних навантажувачів вже давно встановилися певні стандарти якості, залежно від цінового сегменту цієї техніки. Тому радше звертати увагу на конкретні експлуатаційні особливості тієї чи іншої моделі.

Тим більше, що висока технологічність і широкий функціонал моделі відомого виробника можуть і не знадобитися в конкретному господарстві, зате її сервісне обслуговування може коштувати досить дорого. Тому слід реально оцінювати потреби власного господарства та технічні можливості кожної машини.

Ще один істотний нюанс, який особливо ретельно слід враховувати при виборі моделі фронтального навантажувача – наявність дилерського обслуговування і комплектуючих. Це може перетворитися на серйозну проблему за нинішніх непростих для всієї України часів і, зокрема, для аграрного сектору. Адже своєчасно завезти комплектуючі до України сьогодні мають змогу далеко не всі дилери сільгосптехніки. І якщо ми обираємо модель бренду, яку може обслуговувати лише одна компанія на всю країну, то варто поцікавитися, який рівень сервісу їй сьогодні вдається забезпечувати.

003

У принципі, на цьому ринку сьогодні успішно працює ціла низка компаній, яким вдалося оговтатися після шоку перших місяців війни, вони широко відомі, тому краще обирати з-поміж них.

При виборі експлуатаційних можливостей моделі фронтального навантажувача слід відповісти на кілька запитань. Де він працюватиме: винятково у приміщенні зерносховища чи зовні також? Що він перевантажуватиме? На які відстані пересуватиметься та в яких умовах? Зрозуміло, що всього не передбачиш, однак у такий спосіб можна вирішити: чи потрібен вам гусеничний навантажувач чи достатньо й колісного? Чи, може, необхідна колісна машина з високою прохідністю?

Багато чого залежить і від стану підлоги чи покриття в приміщенні чи на майданчику, де працюватиме фронтальний навантажувач. На нормальній рівній поверхні характеристики стійкості фронтального навантажувача будуть значно вищими порівняно з нерівною поверхнею. Так, наприклад, шарнірні міні-навантажувачі та міні-навантажувачі з усіма поворотними колесами, на відміну від машин з бортовим поворотом, мають мінімальний вплив на опорну поверхню і не ушкоджують асфальт та інші опорні поверхні при маневруванні, особливо в поєднання зі спеціальними шинами, що знижують питомий тиск на поверхню.

Утеплена кабіна, наявність пічки та кондиціонера, а часом – і самої кабіни, окремі вимоги до електроживлення –це нюанси, які обов'язково слід враховувати. Чи ж, може, вам потрібна машина, що працюватиме винятково всередині приміщень? Якщо так, то це має бути суперкомпактна та високо маневрена модель.

Від цього залежить і тип приводу фронтального навантажувача. Якщо машина працюватиме на відкритому повітрі, в тому числі на значних відстанях від бази господарства – слід вибирати дизельну модифікацію. Натомість якщо машина експлуатуватиметься переважно в приміщенні чи на території бази господарства, то доцільно придбати навантажувач з електричним приводом. Відомо, сьогодні електрична машина стане у великій нагоді, оскільки дизельне пальне зараз дороге й у дефіциті.

Якщо ж ми таки мусимо придбати дизельну модифікацію фронтального навантажувача, то маємо пам’ятати, що краще обирати машину із оптимальним співвідношенням продуктивності роботи до витрати пального.

Головні критерії вибору фронтального навантажувача – це його маневреність та вантажопідйомність, а відповідно – і продуктивність роботи. Також радимо звертати увагу на якість основних компонентів і металоконструкцій, які швидко зношуються. Важливою є і якість гідравлічних компонентів.

З одного боку, нібито доцільніше зупинити свій вибір на машині зі значно більшою вантажопідйомністю, аніж вам потрібна для виконання основної частини робіт. Це забезпечить необхідний запас надійності роботи фронтального навантажувача, а також заощадити ресурс машини й забезпечити її тривалу роботу в нормальному режимі, а не на межі можливостей.

004

З іншого боку, чимало фермерів обирають фронтальні навантажувачі з мінімальним запасом вантажопідйомності. Адже він буде дешевшим, що для багатьох важливо, а також можна спробувати підшукати модель із найбільш ефективним співвідношенням між паливними апетитами та продуктивністю. Такий підхід може бути доречним передусім у тому випадку, якщо ми наперед упевнені в тому, що машина експлуатуватиметься з помірним навантаженням, виконуючи якийсь визначений перелік монотонних операцій. Обов'язково потрібно з'ясувати показник так званої залишкової вантажопідйомності, що дозволить зрозуміти межі можливостей тієї чи іншої моделі.

Продуктивність роботи фронтального навантажувача також істотно залежить від правильно підібраного ковша. Бажано придбати їх разом із машиною дві чи три одиниці, різної форми та об’єму – для вантажів із різною питомою вагою. Адже може виявитися, що для переміщення легких сипучих вантажів доцільніше причепити ківш, обсяг якого в півтора-два рази перевищує стандартний. Чи, навпаки, використовувати ківш із агресивними міцними зубцями, якщо, скажімо, потрібно пересипати важкий твердий матеріал на кшталт щебеню.

Ну і, звичайно, не завадить додатковий інструментарій начіпного обладнання: палетні вила, якісь захвати тощо, щоб мати змогу виконувати якомога більш ширший спектр завдань. Це краще дозамовити безпосередньо разом із машиною, отримавши таким чином певну знижку від продавця.

Ще один найважливіший момент: обов'язково орієнтуватися на те, щоб оператору було зручно та комфортно працювати всередині. Це суттєво підвищує продуктивність та безпеку роботи. Цей момент дуже важливий, оскільки в пікові моменти навантаження людина в кабіні фронтального навантажувача може працювати багато годин підряд без перепочинку. При цьому можуть виконуватися або монотонні рухи, що сприяють втомлюваності та втраті концентрації, або ж, скажімо так, надзвичайно творчі й досить ризиковані маневри. Тому краще, щоб оператор фронтального навантажувача сидів у зручному підпружиненому кріслі з клімат-контролем та хорошою оглядовістю. Це істотно вплине на продуктивність роботи та якість виконання всіх робочих операцій.

Не зайвими будуть і певні електронні системи на кшталт миттєвого зважування маси, що переміщається в ковші, сигналу/зупинки при появі перешкоди тощо. Додамо, що навіть коли мова йде про простеньку машину, майбутній оператор фронтального навантажувача обов’язково повинен пройти необхідний курс навчання, щоб без вагань натискати ту чи іншу кнопку або важіль. Тим паче, якщо мова йде про роботу в закритих приміщеннях.

Анатолій БАГАЧУК

Рекламодавці останнього номеру