Готуємо елеватор до нового сезону

Весною на елеваторах закінчуються активні роботи з зерном, зачищаються силоси та склади й починається підготовка до нового сезону – так звана «техбаза». Це час, коли на перші ролі виходять технарі. Від їхньої компетенції та далекоглядності залежить, у якій стадії готовності елеватор увійде в сезон приймання продукції.

Варто чогось не врахувати, і ви втратите час, гроші, а ще й репутацію підприємства. Останнє в умовах високої конкуренції між зерносховищами може призвести до того, що ви втратите клієнтів. У гарячий сезон вони можуть не дочекатись ліквідації вашої технічної проблеми й повезти зерно до сусіднього елеватора. Ризики дуже великі. Тож зробимо пам’ятку, на що обов’язково потрібно звернути увагу при підготовці елеватора.

ПЛАНУЄМО РЕМОНТИ ЗАЗДАЛЕГІДЬ

«Техбаза» починається задовго до ремонтних робіт. Першим кроком є планування бюджету на заміну окремих деталей та вузлів, а за необхідності – і більш кардинальної модернізації елеватора. У різних компаній та підприємств цей період розпочинається в різні терміни – з листопада по березень.

З подачі інженерів, які ревізують своє підприємство, керівництво затверджує бюджет планових ремонтних робіт і виділяє кошти. Тут потрібно бути дуже уважними й передбачити всі можливі затрати та капітальні інвестиції.

Щоб правильно скласти бюджет, необхідно детально вивчити журнал проведення технічного огляду (ТО) основного обладнання й проаналізувати вузли, що потребують обслуговування й ремонту. Тобто, спочатку дефектація, а потім складання бюджету.

До речі, занотуйте золоте правило, яке збереже вам нерви, а можливо, ще й дещицю грошей: замовляйте запасні частини та необхідне вам обладнання заздалегідь – не дотягуйте до початку сезону. Роздрукуйте цю пораду й повісьте в своєму кабінеті.

Якщо ж знехтуєте цим правилом, то «в милі» бігатимете між підприємствами-виробниками елеваторного обладнання й намагатиметесь розмістити в них своє замовлення. І тут є кілька ризиків – по-перше, можете застрягнути в черзі таких же «палаючих» колег, а по-друге, вам можуть «заломити» ціну за терміновість. А вам це потрібно?

Друге, не менш золоте правило від досвідчених експертів – коли будете складати список необхідних робіт, враховуйте не лише поточний стан обладнання, але і його майбутнє зношення.

А ще загляньте на ваш склад запасних частин, інструментів, приладдя (так званий ЗІП) – цей запас теж потрібно поповнити, адже протягом сезону ви звідти могли брати запасні частини.

Коли у вас буде сформований бюджет, складіть план робіт, пропишіть терміни їх виконання та назначте відповідальних осіб за кожну позицію. Одна людина не зможе виконати й проконтролювати все заплановане – це командна робота.

Тепер поговоримо саме про ремонти й перевірку обладнання.

ПЕРЕВІРЯЄМО І ФУТЕРУЄМО ЗЕРНОПРОВОДИ

Першими у зоні ризику на елеваторі завжди є самопливи. Вони швидко протираються й потребують заміни або футеровки. Сьогодні елеватори дедалі більше впроваджують другий варіант й активно застосовують футеровку поліуретаном.

Окрім самопливів увагу потрібно приділити норіям. Перевірити ковші, передивитись, чи немає серед них потрісканих, замінити пошкоджені. Звернути увагу на стан стрічок, ланцюгів, з'єднань норій, редукторів. Зафутерувати головку та башмак норії. Також потрібно проінспектувати привідні ремені, перекидні клапани, засувки тощо. Футеруються також транспортери – днище, вхідні канали, перекидні клапани.

Крім цього необхідно постійно контролювати за допомогою тепловізора температуру підшипників, стан підшипникових вузлів на наявність люфтів, посадочні місця підшипника та якість обертання. Перевірити мастильні матеріали, цілісність корпуса, стан шарнірних елементів, тягових органів (на питоме розширення, на наявність видимих дефектів і пошкоджень).

Найменша зупинка в експлуатації транспортного обладнання зупиняє весь елеватор. Тому це обладнання готувати потрібно з подвійною уважністю, і не шкодувати грошей на якісну футеровку та якісні запчастини.

ЗВЕРТАЄМО УВАГУ НА СИЛОСИ ТА ЗЕРНОСУШАРКИ

Звичайно, лише транспортним обладнанням підготовка елеватора до нового сезону не обмежується. Після зупинки й зачистки зерносховища потрібно ще раз ретельно перевірити силоси на наявність і цілісність болтових з’єднань. Чому ще раз? Тому що цю роботу треба проводити постійно. Якщо не маєте змоги ревізувати болти, що знаходяться зверху ємностей, ретельно придивляйтеся до того, що у вас валяється біля силосів. Побачили серед сміття елементи болтових з’єднань – обстежте силос більш ретельно і знайдіть, де ці болти «відстрелило».

Особливу увагу звертайте на силоси для вологого зерна. Вони частіше завантажуються і розвантажуються, тому ризик «розгерметизації» в цього обладнання вищій. Перевірте там також кріплення даху, на нього в сезон теж іде досить суттєве навантаження.

На герметичність потрібно перевіряти й зерносушарки, щоб після запуску не допустити втрати теплоносія. Після закінчення сезону зерносушарки ретельно чистять та миють. В них не повинно залишатись зернових відходів та легкого сміття, бо це створює ризик загоряння. Крім того там можуть завестися миші, які вам нароблять чималої біди.

ПЕРЕВТІЛЮЄМО ЕЛЕВАТОРИ В МАРШРУТНІ

Період техбази – це чудова нагода не лише проревізувати елеватор та виконати поточні ремонти, але й підвищити статус підприємства – тобто зробити його маршрутним. Щоб пришвидшити відвантаження зерна, експерти радять збільшити кількість бункерів на точці відвантаження на вагони. Серед порад також – посилити потужність вашого транспортного обладнання, особливо транспортерів. Вони повинні працювати з потужністю не меншою, ніж 175 т зерна на годину.

ВРАХОВУЄМО СТАН БУДІВЕЛЬ І СПОРУД

В Україні працює досить великий відсоток елеваторів з бетонними силосами та підлоговими складами. При підготовці до нового сезону цим спорудам потрібно теж приділити чималу увагу – за необхідності провести поточні ремонти покрівлі, стін та перекриттів. Встановити або налагодити механізацію, профумігувати склади та провести дератизацію.

Але про стан споруд слід подбати навіть у разі, якщо у вас лише металеві силоси. Особливо в перший рік експлуатації ємностей проводьте щомісячний геодезичний моніторинг силосів на предмет просідання. Не завадить зробити візуальний огляд фундаментів будівель і споруд, металоконструкцій опор мостів, галерей і робочої вежі на наявність тріщин, деформацій та усадки.

ОБИРАЄМО ВИКОНАВЦІВ РОБІТ

Зазвичай більшу частину робіт на елеваторах намагаються виконати самотужки. Якщо в компанії є достатній кадровий потенціал, то організовуються ремонтні бригади на чолі з майстрами та інженерами.

При цьому роботи розподіляються між виконавцями. Одні ремонтують транспортне обладнання, інші займаються електротехнічними роботами: переглядають кабельні лінії, роблять перетяжки клемних з'єднань, переглядають освітлювальні лінії тощо.

Однак, якщо на елеваторі потрібно виконати роботи високої складності або вони вимагають наявності особливих дозволів, ліцензій, досвіду (висотні роботи, настройки газового обладнання, обслуговування систем автоматики сушарок, аспіраційні мережі, мийка та фарбування металевих конструкцій елеватора, герметизація деформаційних швів, фумігація силосів тощо), тоді укладаються договори з відповідними підрядними організаціями.

До речи, зараз практика наймання підрядників, через брак кадрів, поширюється вже й на менш відповідальні роботи. Деякі компанії вважають, що дешевше раз на рік найняти спеціалістів, аніж тримати технічних фахівців на підприємстві постійно. Обидва варіанти мають право на життя, головне, щоб елеватор увійшов у новий сезон, як кажуть, у повній бойовій готовності.

Олена ВЕРЕДА

Поради від виробника:
Вячеслав Степанчук, директор із монтажу та будівництва KMZ Industries:

Насправді існує три типи обов’язкових регулярних оглядів елеватора: щоденний, плановий та головний – міжсезонний.

Щоденний проводиться персоналом елеватора: оглядаючи силоси, у першу чергу потрібно переконатися, що фундаменти не мають видимих кренів і тріщин, стінові панелі та ребра жорсткості не мають деформацій, відсутні протікання, не порушені гідроізоляція й антикорозійний захист. Транспортне обладнання в процесі експлуатації оглядається на предмет сторонніх шумів і вібрацій, підвищених температур підшипникових вузлів, а також чи не просипається продукція в самопливних системах. Усі невідповідності та відхилення обов’язково фіксуються в журналах щоденного огляду обладнання. Недоліки, які можна швидко усунути, виправляються персоналом елеватора. Також на підставі таких оглядів ухвалюються рішення щодо проведення позапланового огляду.

Плановий огляд проводиться відповідно до внутрішнього регламенту проведення оглядів: окрім іншого, відкриваються кришки обладнання, оглядаються приводні/натяжні вузли, натяг ланцюгів/стрічок, контролюється прямолінійність і плавність ходу тягових органів. Усі дії обов’язково фіксуються, невідкладні проблеми оперативно усуваються, на основі огляду плануються поточні та капітальні ремонти обладнання.

Міжсезонний огляд проводиться до та після сезону роботи елеватора. Тут обладнання оглядається максимально ретельно: в тому числі вимірюються товщини самопливних систем, оцінюється стан футерування, за необхідності замінюють вузли й деталі обладнання.

Крім того, деякі компанії запрошують для огляду сервісну бригаду від виробника: адже виробник – перший, хто зацікавлений, щоб його обладнання експлуатувалося правильно. А огляд за його участі в першу чергу корисний власнику та головному інженеру. Не секрет, що під час роботи технічний персонал може внести зміни в конструктив, відключити датчики або ж просто припускатися помилок. Звісно, у звітах буде вказано, що все обладнання в робочому стані й не потребує жодних ремонтів. А далі виникають різного роду неприємні «сюрпризи» у вигляді аварій чи простоїв. Професійний же погляд незацікавлених у приховуванні недоліків спеціалістів допоможе виявити огріхи в експлуатації й запропонувати коригуючі дії. Або ж за відсутності таких порушень підтвердити, що служба експлуатації працює ефективно, підготувати детальний звіт, провести консультації й надати рекомендації щодо питань, які цікавлять спеціалістів.

Так само сьогодні популярності набирає сервісне обслуговування елеваторів від виробника. Ця послуга дозволяє власнику перекласти профілактику, техобслуговування та необхідні ремонти на плечі висококваліфікованих зовнішніх фахівців і відмовитися від утримання власного штату для цих цілей. Що стосується планування ремонтів, то тут для елеватора просто безцінною є автоматизація. Як вона працює на цьому рівні? Програмний модуль «ТО і ремонт», який, до речі, є в програмному забезпеченні, що розроблене KMZ Industries, безперервно збирає дані з датчиків вібрації, датчиків температури редукторів і натяжних та привідних станцій, а також датчиків, що відповідають за безпечну експлуатацію, – підпору, швидкості, датчика сходження стрічки. Використовуючи ці дані, плюс закладену інформацію по ресурсу кожного окремого обладнання, програма вчасно просигналізує про можливі проблеми, заздалегідь попередить про необхідність огляду й можливу потребу в заміні деталей та нагадає про плановий ремонт. Це допоможе запобігти аварії, вчасно замовляти запасні частини для планових ремонтів, уникати простоїв (адже вони просто недопустимі в сезон) і таким чином уникати серйозних фінансових втрат.

Рекламодавці останнього номеру