Інноваційні рішення при будівництві елеваторів

На початку липня 2019 року на Полтавщині був введений в експлуатацію «Семенівський елеватор». Це найбільший елеватор «АСТАРТИ», на якому можна одночасно зберігати 120 тис. т зернових та олійних культур. До складу комплексу входять 17 силосів об'ємом по 5 і 9 тисяч тонн і 9 силосів оперативного зберігання об'ємом по тисячі тонн кожен. Встановлено дві енергозберігаючі зерносушарки STRAHL 18000 FR. Проектна потужність елеватора 9 тис. тонн на добу.

Дані про об’єми, тонни й вагони можна побачити на багатьох спеціалізованих сайтах. Дійсно, ми бачимо, що цей елеватор інноваційний і унікальний, але в нього є ще одна особливість, на яку журналісти досі не звернули увагу. Це перший в Україні сучасний металевий елеватор, обладнаний вантажопасажирським підйомником. На перший погляд начебто нічого особливого: витратили гроші на ліфт, додавши зручності для обслуговуючого персоналу та й все. Де тут політ технічної думки чи інноваційність? Але це лише на перший погляд. А насправді, ця «маленька деталь», що губиться серед об’ємних силосів, має помітний вплив на багато процесів цілого комплексу.

Нам випала нагода поспілкуватися з начальником виробничо­технічного відділу департаменту елеваторного бізнесу «АСТАРТА-­КИЇВ» Проценком Ігорем Анатолійовичем. Саме йому спало на думку таке технічне рішення – тож про нюанси будівництва цього об’єкту, про вантажопасажирський підйомник від шведської компанії ALIMAK та про його вплив на виробничі процеси ми змогли дізнатися з перших рук.

– Те, що ми зробили разом із компанією «ПІДЙОМНІ МАШИНИ» – це дуже цікаво і прогресивно. Думаю, що надалі інші компанії також будуть використовувати цю новацію.

При будівництві, обслуговуванні й ремонті елеваторів завжди виникає потреба використовувати вантажопідйомні механізми. Старі радянські елеватори, що були побудовані з бетону, мали такі механізми в робочих вежах, і, відповідно, ними користувалися. Але сучасні технології, що зайшли на наш ринок, уже передбачають будівництво більш досконалих металевих елеваторів, а бетон при цьому використовується, виключно на фундаменти та підземну частину, а верхня частина робиться з легких та міцних металоконструкцій.

Висота сучасних робочих веж наближається до рівня радянських елеваторів. Є вежі понад 50 м заввишки, проте одна з їх вад – це відсутність можливості механізованого підйому вантажів і персоналу.

Тому конструктори шукали вирішення цієї проблеми. З початку 2000 років почали передбачати електричні вантажопідйомні механізми. Як правило, це були талі, що встановлювались на робочих вежах. Відповідно й наша компанія, коли почала будувати елеватори, встановлювала електричні підйомники. Така конструкція не дешева, вона має високу тоннажність, до того ж збільшує висоту робочої вежі, що за певних умов небажано. Ми встановлювали 3-­тонні електричні талі, а це не проста конструкція. Щоб установити такий підйомник і потім його ефективно експлуатувати, потрібно робити дуже міцний каркас висотою 6 м. Крім іншого, ця конструкція не досконала, а по-­друге, вона не дозволяла ефективно використовувати її на проміжних поверхах. А головне, на цій конструкції піднімати людей суворо заборонено.

Тому знаючи, що наші старі радянські бетонні елеватори були обладнанні пасажирськими або вантажними ліфтами, у нас було велике бажання пристосувати подібний механізм на відкриту металеву робочу вежу сучасного елеватора.

Втілювати цю ідею ми почали в 2016 році. Зверталися до різних проектних організацій із заявкою на проектування робочих веж елеваторів із встановленням сучасного досконалого вантажопасажирського підйомника. Але марно. Казали, що таких технологій взагалі не існує, що це дуже складно, що й вимоги до робочої башти будуть зовсім інші, і що це помітно збільшить її матеріаломісткість та ціну. Пощастило нам знайти однодумців лише в 2017 році, після того як ми звернулися до найбільш кваліфікованих та інноваційних проектантів в Україні – ТОВ «Інтерпроект GMBH», і ця проектна організація взялася при проектуванні Семенівського елеватора встановити такий механізм.

Уже на етапі проектування нас чекали приємні сюрпризи.

Перше. Стримуючим фактором для встановлення досконалого технологічного обладнання, зокрема, очисних машин, на верхній частині робочих веж завжди була необхідність їх обслуговування персоналом та відсутність можливості без великих фізичних навантажень потрапити на робоче місце. Відтепер завдяки спроектованому підйомнику ця проблема в нас була вирішена, і ми мали можливість встановити великогабаритні машини первинної очистки над силосною групою на висоті 42 м. У результаті ми заощадили на придбанні трьох потужних норій загальною вартістю понад 60 тис. доларів. Крім іншого, зменшення кількості транспортного обладнання додатково зменшило витрати на допоміжні металеві й бетонні конструкції. В результаті за нашими підрахунками економія склала приблизно $75-­80 тис.

Друге. Спроектувавши встановлення цього підйомника, ми повністю відмовились від традиційного варіанту – використання талі на металевій балці з каркасом вагою понад 12 тонн, плюс вартість талі, у підсумку економія склала близько $50 тисяч. Тож лише на цьому етапі будівництва ми наш підйомник не тільки окупили, а ще й заробили більше, ніж він коштує.

При проектуванні проектна організація заклала нам підйомник білоруського виробництва. І тут нас очікувала перша несподіванка. Коли почали проводити закупівлю, (а у нас тендерна процедура) ми залучили постачальників білоруського обладнання. Але всі вони відмовились поставити цей підйомник в Україну, оскільки він тут не сертифікований і в нього немає сервісної підтримки. Та й сам завод­-виробник не був зацікавлений у просуванні цього товару на український ринок. Вони не бачили тут для себе перспективи. Тоді ми почали шукати імпортні аналоги, що могли б підійти під наш проект. Але… зарубіжні фірми, що пропонували схожі підйомники, пропонували лише здати їх в оренду, оскільки вони звикли працювати з будівельними організаціями, які брали обладнання на час будівництва, а потім повертали.

Лише згодом ми знайшли одного з постачальників німецького обладнання, який нам запропонував аналогічний підйомник, що вже сертифікований в Україні, і, відповідно, брав на себе всі наші вимоги по його експлуатації. Проте для проведення тендеру потрібно, щоб було не менше трьох учасників, тож ми й далі продовжили пошуки й вийшли на інших постачальників європейського і азійського ринку. Виявилось, що дійсно ринок подібного обладнання існує. І ось тоді нам пощастило вдруге, ми вийшли на українську компанію «ПІДЙОМНІ МАШИНИ», що є дилером шведської компанії «Alimak Group АВ» яка також долучилась до тендеру. В результаті ця компанія надала нам продукт більш привабливий за своїми характеристиками, ніж ми очікували на тендері, та й ціна нас приємно здивувала. Цей продукт повністю відповідав усім вимогам, і ми його закупили.

Проектна організація, спілкуючись з інженерною службою компанії «ПІДЙОМНІ МАШИНИ», розробила всі прив’язочні вузли, аналогічні тим, що були розроблені під білоруський підйомник.

Цим придбанням ми дуже задоволені. Ми хотіли придбати цей підйомник у відкритому варіанті, лише з легким дахом. По факту ми купили повністю закриту кабіну, і, чесно кажучи, навіть не очікували, оскільки в конкурентів відкритий варіант коштує стільки ж, скільки ми заплатили за закритий.

У склад комплектації були включені проміжні ворота на кожній зупинці, це обов’язково слід замовляти, бо це безпека, а компанія-­виробник ALIMAK у першу чергу наполягає на безпеці. Крім того, тут є система блокування, усе працює через ключ, випадкова людина не зможе користуватися підйомником, це передбачено конструктивно. Підйомник має просте й зручне керування, зручну кабіну, багато різних електронних опцій для обслуговування. Вантажопідйомність у нього 2 тонни, одночасно може перевозити до 15 чоловік.

Про економію, переваги й зручність використання цього підйомника можна розповідати багато. Конструктивно він дозволяє використовувати для перевезення вантажів звичайну роклу, оскільки вона виїжджає й заїжджає на рівний майданчик. Тепер ми можемо відправляти на гору дуже суттєві вантажі без залучення жодної вантажопідйомної техніки, а вартість її оренди для використання на висотах 40­-50 м дуже суттєва. А для ремонту й обслуговування машин, що знаходяться нагорі, потрібно час від часу доставляти різне обладнання.

Ми маємо великі переваги від установлення очисних машин над силосною групою. За один підйом ми очищуємо й закладаємо зерно в силос. При цьому воно у нас найменше травмується, мінімально втрачаємо від тертя, зменшуються втрати продукції, витрати електроенергії. Позитивних факторів тут є ще чимало, гадаю, що цей елеватор, порівняно з аналогічними, продовжує на цьому заробляти щодня.

Ну й, звичайно, важлива складова – суттєве покращення та зручність роботи виробничого і обслуговуючого персоналу. Вважаю необхідним окремо відмітити зручність доступу до очисних машин та ділянок відбору проб продукції працівниками лабораторії, як правило жінками, які теж відмітили переваги – зручність, оперативність і безпечність виконання цих операцій завдяки встановленню вантажо­пасажирського підйомника ALIMAK. Без жодних фізичних зусиль за будь­яких погодних умов, за лічені хвилини спеціаліст має доступ до будь­якої точки робочої вежі. Наші колеги, які працюють на тих елеваторах, що ми збудували трохи раніше, по доброму заздрять нашому останньому проекту. І частково завдяки цьому підйомнику ми експлуатуємо цей елеватор з меншою кількістю персоналу. На елеваторі працює до 50 робітників. І навіть у пікові моменти не збільшуємо їх кількість.

У цього підйомника є ще одна перевага, якою, на жаль, ми мало скористалися, оскільки встановили його, коли будівництво вже вийшло на завершальну фазу. Його також можна б використовувати при будівництві, адже це, крім іншого, будівельний підйомник. Тож будівництво можна провести без значно меншого залучення кранів. Коли вже виконаний каркас робочої вежі, його дуже зручно використовувати для монтажу технологічного та електротехнічного обладнання. Зрозуміло, будівельники можуть його пошкодити, але коли підрядник приїжджає на об’єкт і бачить такий механізм, то і вартість монтажних робіт можна зменшити дуже суттєво.

Для нашого підйомника ми облаштували 10 зупинок, на кожній знаходиться щось потрібне для роботи елеватора. У будівлі вежі розміщені не лише технологічні поверхи з обладнанням. Також там розташовані на різних поверхах РП, операторна, компресорна, майстерня. Найвища відмітка, куди наш підйомник доставляє вантажі й персонал, знаходиться на висоті 49,5 м.

Ми дуже задоволені співпрацею з компанією «ПІДЙОМНІ МАШИНИ» . Ця компанія повністю виконала свої зобов’язання по термінах поставки. Ми купували цей продукт повністю «під ключ», сюди ввійшла проектна прив’язка, усі необхідні дані для нашого проектувальника, влаштування будівельної частини, монтаж підйомника, електротехнічний монтаж, пуско­налагоджувальні роботи, навчання персоналу і технічний супровід офіційної здачі в експлуатацію. Ми замовили також необхідний ЗІП. Компанія «ПІДЙОМНІ МАШИНИ» одразу взяла нас на технічне обслуговування, розцінки на нього адекватні, до того ж нас обслуговує кваліфікований персонал.

Обслуговування підйомника не потребує спеціально навчених робітників. У складі нашого персоналу є атестовані оператори, які займаються його технічним супроводом і мінімальним обслуговуванням. Але практично ним можуть користуватися й усі наші працівники, для них ми провели інструктаж і коротке стажування.

«Семенівський елеватор» – цікавий об’єкт, дуже потужний і прогресивний. Тут усі процеси відбуваються паралельно: ми одночасно приймаємо, сушимо, відвантажуємо. Можемо виконувати сім незалежних операцій на семи культурах одночасно.

У день пуску елеватора в нас працювало все обладнання, у тому числі й цей підйомник. Після того як пішло перше зерно, щодня ми збільшували навантаження на елеватор на 1 тис. тонн. На п’ятий день роботи елеватора він уже приймав понад 5 тис. тонн зерна. Не знаю, чи існують в Україні й світі елеватори, котрі на п’ятий день після пуску без проблем приймали б понад 5000 тонн зерна. Адже потрібно розуміти, що комплекс обладнання, який ми встановили, це дуже складний механізм. І один із чинників, який посприяв безперебійній роботі обладнання, і роботі молодого «необстріляного» колективу, був саме цей підйомник, який дозволяв персоналу оперативно і без надмірних фізичних навантажень потрапляти в місця, які потребували уваги, додаткового контролю або усунення проблем.

Технологія встановлення очисного обладнання над силосною групою не нова і була випробувана ще раніше на залізобетонних елеваторах. Деякі компанії замість ваг, що використовували для інвентаризації зерна, встановлювали очисне обладнання, але там працювали ліфти. У світі встановлення вантажопасажирських підйомників це нова технологія, але її вже почали практикувати. Компанія ALIMAK піонер у цій справі і уже встановила кілька схожих підйомників на робочих вежах елеваторів в Америці та Європі.

Я думаю, що відтепер й інші компанії при будівництві запозичать у нас таку новацію. Ми перші в Україні, хто пройшов цей шлях, хто на практиці запровадив цей механізм. І не просто запровадив. Нам удалося вдосконалити технологію, зекономити кошти, радикально поліпшити умови праці персоналу, вирішити чималий ряд технологічних та технічних питань.

Спілкувався Юрій ДИВАК

Рекламодавці останнього номеру