Ринок землі: попереду цікавий час

У 2021 році в Україні започатковується перший етап ринку землі сільськогосподарського призначення. Аграрії України на початку нової революції.

«Чия земля? Калитчина! Диханіє спирає»! Більше сотні років тому так вигукував герой п’єси Карпенка-Карого. У 2021 році тисячі «Калиток» по всій країні зможуть гордовито сказати: «Моя земля!» і то буде правда. Уже з 1 липня має запрацювати ринок земель для сільськогосподарського призначення, що досі був заморожений. І тепер – стартуємо! Перед початком цього доленосного (без будь-якого перебільшення!) початку реформ в аграрному бізнесі нашої держави проаналізуємо деякі її важливі моменти.

СКІЛЬКИ В ОДНІ РУКИ?

Заступник міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Тарас Висоцький заявив, що об’єднані територіальні громади в селах є базисом, ключовим елементом реформи, оскільки громада, ОТГ, отримує в розпорядження всі землі та можливість зміни їхнього призначення. «Держава надаватиме якісний сервіс, виступаючи таким собі арбітром. Сьогодні держава надає безоплатну інформацію про всі природні ресурси та інфраструктуру. Другим важливим фактором є земельний моніторинг». При цьому Тарас Висоцький підкреслює, що з 1 липня 2021 року щотижня уряд інформуватиме всіх бажаючих про продаж земель: де, скільки гектарів, яка ціна і які норми з концентрації. «Щодо нормативної грошової оцінки землі сільськогосподарського призначення, то в майбутньому в індивідуальному порядку можливий перегляд нормативно-грошової оцінки землі, що ініціюється громадою», – свідчить чиновник.

Заступник міністра підкреслює, що поки в Україні розвиток он-лайн-технологій, все ще залишається необхідність в комунікації з мешканцями сіл і містечок з усіх нагальних питань, що стосуються ринку землі та земельної реформи в цілому.

Спочатку в 2021 році стартує проект з продажу фізичним особам по 100 гектарів земель сільськогосподарського призначення. Причому виключно громадянам України. З 1 липня 2021 до 2024 року право на покупку землі буде тільки у фізичних осіб, а юридичні особи,

агрокомпанії поки не зможуть купувати землю сільськогосподарського призначення.

З 2024 року обмеження становитиме до 10 тис га в одні руки, як було передбачено останнім законопроектом. Але в нашій державі до того часу все може змінитися…

МЕТА 2021

З урядових кабінетів на 2021 рік бачать такі цілі, виділяючи головні блоки реформи:

Перший блок – проведення земельної децентралізації, передбачене прийнятим законопроектом №3295. Відповідно до прийнятого рішення Держгеокадастр України передасть землі громадам, скоротивши свої повноваження.

Другий блок – запуск з 1 липня 2021 року прозорої системи земельного моніторингу. Завдання також покладене на Держгеокадастр, а політична відповідальність – на Міністерстві розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.

Третій блок – запуск національної інфраструктури геопросторових даних. Цей проект об'єктивно триватиме мінімум три роки. Над ним зараз працює координаційна рада під головуванням віце-прем'єр-міністра Михайла Федорова.

ОТГ – ВСЯ ЗЕМЛЯ СЕЛЯНАМ!

Як розповідає Олег Нів'євській (Київська школа економіки), Президент України підписав Указ про передачу державних сільгоспземель у комунальну власність громад. Незабаром ОТГ передадуть понад 2 млн. га. Після цього в державній власності залишається лише 750 тис. га. При цьому невідомо куди поділося майже 5 млн. га державних земель! Також важливо, щоб цей позитивний крок не загальмував прийняття інших украй важливих законів у сфері земельних відносин.

Як свідчить експерт, про масштабність зловживань із землями, що були в державній власності, не важко здогадатися. Ось лише деякі цифри.

Спочатку була інформація, що маємо в Україні 10,5 млн. га державних сільгоспземель, що менше, ніж на 20% від земель, зареєстрованих у Державному земельному кадастрі.

Далі стало відомо, наскільки держава поганий господар на землі, що перебувають у її власності.

Потім дізнались, що впродовж останніх 2 років державні землі зменшилися на 3 млн. га. Частина земель (1,7 млн. га) була передана в комунальну власність об'єднаних територіальних громад у 2018/19 рр. Проте решта (1,3 млн. га) – була приватизована через безоплатну приватизацію.

Ще дізналися, що державна сільгоспземля зникає зі швидкістю 10 тис. га в місяць, і що в Україні менше за 7 млн. га таких земель.Крім того, експерти Київської школи економіки свідчать про успішність реформи. Наприклад, у дослідженні Гарусь та Нів'євського (2020) спостерігаємо чистий статистичний ефект реформ:

  1. громади збирають більше податків після об'єднання в ОТГ;
  2. ОТГ більше витрачають на розвиток інфраструктури;
  3. спостерігається ефект економії на масштабі – зменшення видатків на органи місцевого самоврядування.

ІННОВАЦІЇ ТА ОПТИМІЗАЦІЯ ВИТРАТ

ЩО ДАЛІ? РЕФОРМИ

Після цього необхідно просувати далі пакет реформ у сфері земельних стосунків та запровадження повноцінної й прозорої системи сільгоспземель в Україні. Серед першочергових законопроектів відносимо наступні:

№ 2194 – «Дерегуляційний та децентралізаційний» законопроект, ухвалення в Першому читанні, спрощує процедури передавання земель, децентралізує управління землями, передає державні землі за межами населених пунктів у комунальну власність громад та надає функції контролю Держгеокадастру відповіднім місцевім органам. Комітет ВРУ з питань аграрної та земельної політики підтримав законопроект до іншого читання.

№ 2195 – законопроект щодо електронних аукціонів, ухвалений у першому читанні, запроваджує прозорий процес земельних електронних аукціонів та зобов'язує продавати Державні та комунальні землі винятково через такі Аукціони.

№ 3205-2 – законопроект про створення та діяльність Фонду гарантування кредитів, який украй необхідній для покращення доступу малих сільгоспвиробників до кредитування, у тому числі для купівлі аграрної землі.

№ 3012-2 – «приватизаційній» законопроект, який встановлює принципи та формулу розподілу земель при приватизації сільгоспугідь

державних та комунальних підприємств.

№ 3295 – законопроект про створення та діяльність Аграрного реєстру, який у першу чергу передбачає прозорий розподіл субсидій. Комітет ВРУ з питань аграрної та земельної політики підтримав законопроект до іншого читання.

Олександр Кравченко

Рекламодавці останнього номеру