Сублімовані продукти – реальна вигода для виробника

«Космічне морозиво», «космічний український борщ» це не жарт, а реальні продукти за технологією, яку нещодавно презентувала дніпропетровська компанія «Сryovit». Вони замінили звичну консервацію, заморозку і сушку сублімацією продукту. Як це працює насправді, які продукти можна випускати, і який реальний «бонус» це може дати продавцю і експортеру – розповідає директор компанії Андрій Федякін.

Ви називаєте продукцію вашої компанії – космічною. Що це, хайп, або правда?

– Це абсолютно точно не хайп. Ми дійсно виробляємо сублімовані продукти під маркою Сryovit – ці технології вже успішно використовуються NASA при приготуванні їжі для астронавтів – і це аж ніяк не рекламний слоган, а правда. В Україні ми перші, хто

Розкажіть як до вас прийшла ідея сублімації продуктів?

– За освітою я інженер, більше 15 років є директором ПП Федякін – ми займаємося поставками обладнання для виробництва брикетів, виробником пелетних пальників, ліній з виробництва пелет і брикетів, а також іншого обладнання для теплогенерації на території не тільки України, але і всієї Європи. І ось, нас зацікавила популярна технологія сублімації, разом з моїм діловим партнером спробували зробити це обладнання – сублімаційну сушарку. Починали з «домашньої» версії на 2 кг, а зараз виробляємо промислові установки для сублімації від 12 кг і вище. Конструкція – українська, а комплектуючі ми замовляємо і купуємо в Європі і Китаї.

Ну і який же чоботар без чобіт? У 2018 році ми з партнером вирішили проекспериментувати – спочатку сублімувати на нашому обладнанні ягоди і фрукти а потім вирішили почати виробляти сублімовані варіанти звичних нам страв – червоного борщу, горохового супу, картопляного пюре з грибами, гречки з піджаркою, рису з морепродуктами, каш із фруктами. Результат настільки сподобався, що ми дуже швидко вийшли з аматорського рівня на професійний – запустили продуктові лінійки Astronaft і «Безпечна їжа».

А в чому різниця між сублімацією і, наприклад, тією ж технологією, яка використовується для пюре «Мівіна» або «Ролтон». І чи не небезпечна сублімація для здоров'я?

– Наші продукти – це точно не «Мівіна». Ми не сушимо, не консервуємо, не додаємо ароматизатори в нашу продукцію, намагаючись максимально зберегти її натуральність і корисність. Зберігаємо структуру клітини, корисні властивості, аромат і поживність кожного компонента (до 95%), але при цьому, термін зберігання збільшується в рази – до 5 років. І все це можливо без додавання консервантів, хімічних стабілізаторів або інших поширених технологій консервації продуктів. Тому це цілком безпечно.

Як «працює» сублімація?

– Технологія і проста, і складна водночас. У субліматор закладається заморожена сировина, потім вона охолоджується до –30 0С, і температура опускається ще нижче, потім продукт вакуумують і температура в апараті опускається ще нижче – до –45 0С. Під час процесу вода з продукту виходить на поверхню, і потім відбувається процес поверхневого сушіння – щоб прибрати її. Залежно від продукту і потужності обладнання для цього необхідно від 20 до 50 годин.

Скільки коштує подібний апарат для сублімації?

– Вартість однієї установки на 12 кг становить близько 10 тис. доларів, а побутова на 2 кг – обійдеться близько 2 тис. доларів. Тому сублімовані продукти, і технологія сублімації – це не космос за витратами, а реальна вигода для виробника.

І реально є замовлення щодо продажу обладнання для сублімації?

– Є і мушу сказати – чимало. Не тільки в Україні, але закордоном – часто відправляємо обладнання в Азію.

Який обсяг переробки продукції на сьогодні у вашої компанії?

– На наших виробничих потужностях можемо переробляти від 600 кг до тонни продукції на добу. Втім, плани досить амбіційні – і вже в наступному році або максимум через 2 роки ми плануємо інвестувати в розширення, і виробляти до 6 тонн продукції на добу.

Ви працюєте на давальницькій сировині?

– Так. Ми успішно використовуємо обидва ці підходи. Це дозволяє нам бути мобільними. Ми відкриті для співпраці і з іншими компаніями – сублімуючи продукти під замовлення, наприклад, вже працюємо з великим виробником каш, робимо сублімовану ягоду. Ми розуміємо, що хоча сублімація – це нова технологія в Україні, з часом це дасть можливість виходити з цими продуктами на зовнішні ринки, ми тут дуже конкурентні.

Яка ціна, наприклад, сублімованого борщу або горохового супу?

– В Європі ціна аналогічних сублімованих готових страв стартуватиме від 5 євро, тоді як в Україні – від євро за упаковку.

Для кого призначені ці сублімовані страви в першу чергу?

– Навмисно не прив'язуємося до чіткої цільової аудиторії – це можуть бути як військові і туристи, так проста сім'я, яка хоче заощадити час на приготування їжі. Максимально намагалися врахувати смаки широкої аудиторії. Ось, наприклад, наш борщ – це абсолютний хіт, його часто беруть на подарунок іноземцям. А космічне морозиво – взагалі наше ноу-хау, і ми будемо і далі над ним експериментувати.

Як ви працюєте над збутом? Чи готові торгові мережі ставити цей незвичайний продукт на полицю?

– Спочатку продавали через Інтернет-магазини. Зараз – ведемо переговори з торговими мережами. Найближчим часом з'явимося на прилавках декількох великих мережевих заправок.

Чи є інтерес з боку експортерів до лінійки від «Сryovit»?

– Так. Ми ведемо переговори з африканськими країнами, там величезний інтерес до продуктів тривалого зберігання, які не схильні до дії зовнішніх чинників та швидкого руйнування. Наш продукт можна легко відправляти в контейнерах. Що стосується Європи, то туди поставляти складніше. Адже наша продукція трохи дорожче через логістику. До того ж, є досить великі польські виробники сублімованих продуктів зокрема вівсяних каш, їх добре знають. Але ось наприклад сублімованого борщу, або морозива у них немає, і з цими продуктами можна і потрібно виходити на зовнішні ринки. Наприклад, морозиво ми сотнями порцій поставляли в Ірландію.

Ірина ГЛОТОВА

Рекламодавці останнього номеру