Тому що норія – ПЕРЕДУСІМ

Надійна робота норії або ковшового елеватора, має велике, навіть ключове значення в процесах очищення й сушіння зерна. Вибору цього обладнання слід приділити особливу увагу, оскільки будь­яка зупинка або збій у роботі норії може призвести до зупинки всього процесу переробки й зберігання збіжжя й завдати значної фінансової шкоди підприємству.

Слово «норія» походить з арабської мови (наора – النواعير‎‎) та іспанської (норіа – noria) і на обох мовах означає підливне водяне колесо або водокачка, оскільки в давні часи пристрій застосовувався для іригації.

Сьогодні норії широко застосовуються в аграрній, будівельній, склокерамічній, металургійній, хімічній, гірничодобувній та інших галузях промисловості. Ними переважно транспортують сипкі матеріали: зерно, пісок, вугілля, торф, борошно, харчові продукти, комбікорми.

На сучасних зернопереробних підприємствах неможливо обійтися без цього обладнання, від його ефективності, без перебільшення, залежить продуктивність підприємства в цілому.

Норії широко застосовуються безпосередньо на елеваторах, млинах, комбікормових заводах для підйому зерна. До слова «норія» часто застосовується синонім «елеватор», саме так її називають інофірми. Норії призначені для роботи в складі схем технологічних процесів з тривалим режимом роботи як всередині приміщення, так і зовні, і, як правило, використовуються для вертикального переміщення зерна. Норії значно здешевлюють цілий процес обробки зерна, оскільки заміняють багато обладнання й робочої сили на підприємстві, зводячи до мінімуму використання людської праці й значно підвищуючи швидкість технологічних операцій. При цьому норії залишаються порівняно недорогим обладнанням. Вони дуже компактні й не займають великих виробничих площ.

Норії складаються із замкненого тягового органу – вантажонесучої стрічки або ланцюга, який огинає привідний і натяжний барабани або зірочки, короба конвеєра, привідної головки та башмака. Для надійної й правильної роботи всіх складових норії в комплекті виробник може пропонувати датчики, що контролюють роботу й технічний стан елементів конструкції.Залежно від вимог, галузі застосування й типу продукції, що транспортується, можна обрати одну з найбільш підходящих видів норій: ковшову, похилу, колискову, поличну.

Найбільш поширеними є ковшові елеватори, які можна використовувати для транспортування будь­яких легкосипких матеріалів.

Цей вид норій по суті є вертикальним стрічковим конвеєром, що оснащений ковшами, завдяки яким і здійснюється транспортування продукції вгору. Основні елементи розміщуються в прямокутному коробі.

За показниками швидкості руху ковшів норії класифікую­ться на два типи: тихохідні (до 1,25 м/с) та швидкохідні (до 4 м/с). У тихохідному обладнанні розвантаження ковшів зазвичай гравітаційне, у швидкохідному – відцентрове.

Елеватор складається зі стрічкового або ланцюгового конвеєра, у якого є ковші. Саме вони постійно рухаються і таким чином переміщують зерно. Найчастіше сам конвеєр установлюється в прямокутну трубу. Принцип роботи досить простий. Будь­які норії влаштовані таким чином, що сипкі матеріали знизу захоплюються за допомогою ковшів, які далі рухаються вгору, і вгорі вивантажуються через спеціальний отвір у потрібну ємність.

Ковші можуть бути виготовлені з різних матеріалів:

  • низьковуглецева сталь (базовий варіант);
  • нержавіюча сталь;
  • поліетилен високої щільності;
  • поліуретан – стійкий до стирання й ударостійкий матеріал.

Кожен з матеріалів має свої відмінності й особливі переваги. Загалом, норія комплектується металевим або полімерним ковшем. Від цього помітно залежить ціна устаткування.

Зараз дедалі популярнішими стають ковші з полімерних матеріалів, які запобігають пошкодженню зерна й насіння, оскільки такі ковші мають більш еластичні краї. Також вони легші й при роботі на їх поверхню не налипає зерно з вищим процентом вологості. Це зменшує рівень навантаження на стрічку елеватора.

Ковшові норії служитимуть довго й будуть надійним «працівником», якщо перед їх придбанням зробити правильні розрахунки. Продуктивність норії повинна бути підібрана таким чином, щоб не обмежувати пропускну здатність іншого обладнання на підприємстві. Підбирати норії потрібно з урахуванням особливостей елеватора, враховуючи зокрема, таке:

Несуча конструкція норії

Норії бувають самонесучі і не самонесучі. На відміну від звичайної норії, яка вимагає проміжного кріплення, самонесуча норія може бути встановлена як самостійний пристрій. Їй не потрібна норійна вежа. Для вертикальної стійкості таку норію можна закріпити до зерносховища або навіть розкріпити за допомогою розтяжок, як це часто роблять у Європі.

Товщина металу норії

Важливий параметр, на який не всі звертають увагу. Товщина металу залежить не лише від конструкції норії, але й від її призначення. Якщо норія призначена для використання на фермерських об'єктах, товщина металу може бути меншою. На великих промислових елеваторах, де великі обсяги транспортування, товщина металу норій повинна бути більшою.

Футеровка

Головка норії і башмак особливо схильні до стирання через постійний контакт із зерном. Тому такі елементи виготовляються з більш товстого металу, а ще часто й футеруються.

Швидкість норійної стрічки

Чим вища швидкість стрічки, тим більше буде травмування зерна. При цьому потрібно розуміти, що продуктивність норії залежить не тільки від швидкості стрічки, але і від ємності ковшів і їх кількості на погонний метр. От чому чим менша швидкість, тим дорожче норія. Наприклад, норія у якої швидкість стрічки 2,0 м/сек, буде у 1,5…2 рази дорожча від норії з швидкістю стрічки 3,0 м/сек.

Інші важливі параметри норій

Також, важливо звертати увагу на форму й типи ковшів (пластик, метал), типи стрічки (маслостійкість, кількість шарів), наявність різних датчиків (датчик сходу стрічки, датчик температури, датчик швидкості, клапан підпору, вибухорозрядники тощо). Усе це впливає на якість і надійність роботи механізму, що, в кінцевому підсумку, позначається на собівартості роботи всього елеватора.

Сьогодні в Україні і за кордоном десятки підприємств виробляють і реалізують зернові норії, що розраховані як на невеликі фермерські господарства, так і на великі зернові елеватори. Тож зробити правильний вибір – значить отримати перш за все продуктивне, потужне, безпечне обладнання, що буде приносити прибуток вашому підприємству.Якщо ви маєте намір купувати елеваторне обладнання – зерносушарки, зерносховища, комбікормові заводи, тощо, – тоді наша продукція саме для вас.

Підприємство ТОВ «Зернові комплекси та системи» вже понад 20 років пропонує й реалізує на ринку України якісне європейське обладнання. Ми побудували більше 70 об’єктів, що сьогодні працюють в різних господарствах, забезпечують нашим замовникам надійну та якісну роботу.

На сьогодні ми пропонуємо транспортні системи компанії Metalmont (Італія), у тому числі норії.

Отже, що таке норія?

ВІКІПЕДІЯ говорить, що норія – це транспортний засіб, що призначений для підйому сипких матеріалів у вертикальному напрямку. І це цілком правильна відповідь. На практиці ж ми спостерігаємо ще й таку важливу сторону цього механізму, як ощадливість. В чому вона полягає?

По­перше – норія потребує значно менше місця, порівняно з стрічковими транспортерами.

По­друге – норія забезпечує високу продуктивність за порівняно невеликого споживання електроенергії.

По­третє – норія захищає від опадів продукти транспортування.

По­четверте – довговічність. При правильній експлуатації імпортні оцинковані норії служать не один десяток років.

Це – загальні характеристики норій.

А тепер погляньмо на наш продукт, а саме, на норії компанії Metalmont (Італія).

Як працюють наші норії?

Транспортування продукту в норії здійснюється за допомогою стрічки. Безперервна й надійна робота норії досягається тоді, коли правильно підібрано форми й розміри ковшів, барабана, верхньої (головки) і нижньої (башмака) частин норії, а також правильно встановлена швидкість її руху. Для важких зернових норій передбачене допоміжне гальмо, що запобігає зворотному ходу норії при зупинці. Стрічка натягнута між верхнім привідним і нижнім натяжним барабаном, і є головним тяговим механізмом. Верхній барабан розміщується в головці, а нижній – у башмаку зернової норії. Обидві гілки стрічки рухаються по норійній трубі, яка разом з башмаком і головкою утворює кожух. Завантаження й вивантаження транспортованого матеріалу відбувається через патрубки в башмаку та головці норії. Вал нижнього барабана оснащено гвинтовим натяжним пристроєм.

З чого складаються наші норії та в чому їх переваги?

Норії виготовлено з оцинкованого гарячим способом листа.

Ковші норій виготовлені з поліетилену високої густини або з металу й мають підвищену стійкість до стирання та ударостійкість.

Норійні стрічки багатошарові, з гумовим покриттям, виконані зі зносостійких матеріалів, що запобігає їх витягуванню в процесі експлуатації. Вони характеризуються масложиростійкістю та антистатичністю й відповідають міжнародним стандартам.

Привідний барабан (вал) норій виготовлено з високоміцної сталі й складається з фоторедуктора (від кращих європейських фірм), муфти Rotex з зубчастою передачею. У типовому європейському електричному двигуні передбачене гальмо зворотного ходу.

Внутрішня частина головки норії виготовлена з полімерного матеріалу, що стійкий до стирання.

На норіях додатково може бути встановлена система контролю стрічки й обертів барабана у вигляді інспекційних люків та інспекційних каналів – знімної панелі з оглядовим вікном для забезпечення надійності транспортного процесу.

Зварні та гнуті секції норії утворюють цільну конструкцію, що запобігає проникненню пилу й забрудненню з навколишнього середовища.

Наші норії відрізняються стабільністю й високою надійністю при низьких питомих витратах енергії. Вони прості в монтажі й обслуговуванні. Модульна будова з гвинтовими з’єднаннями (відсутність зварювальних стиків) зменшує терміни монтажу.Норії мають самонесучу конструкцію, тому не потребують додаткового металевого кріпильного й опорного облаштування та підпірних башт.

Наші норії – це сучасне промислове виробництво.

Компанія ТОВ «Зернові комплекси та системи» реалізує якісні зернові норії, тому, купивши саме нашу норію, ви отримуєте перш за все продуктивне, потужне, безпечне європейське обладнання, що виготовлене фірмою, котра спеціалізується на виробництві саме зернових транспортерів.

Рекламодавці останнього номеру