Тонкощі пряного бізнесу: як розпочати та скільки на ньому реально заробити?

Сучасний і вигідний бізнес практикує родина Олександра та Людмили Баранник в 25 км від міста Дніпра. Їх «Спасский питомник», крім популярних рослин для ландшафтного дизайну, займається вирощуванням пряних трав, які забезпечують понад 10% всіх обсягів реалізації та дають гарний прибуток.

Про тонкощі цієї справи, а також, що потрібно знати новачкам перед тим, як розпочати «ароматний» бізнес – розповіла комерційний директор підприємства Людмила Баранник.

Розкажіть, як і чому ви розпочали вирощування пряних трав?
Почнемо з того, що наш «Спасский питомник» є одним із найбільших розсадників в Україні. Маємо територію у понад 25 га. Займаємось вирощуванням хвойних і листяних рослин по повному циклу – від живця до дорослої рослини. Тут маємо 40 видів ялівців, 20 видів туй, звичайні і щеплені сосни і ялинки, багато видів листяних дерев і чагарників – штамбових і щеплених. Розсадник також вирощує декоративні трави, гейхери, однорічні та багаторічні квіти. Також близько 6 років тому започаткували ділянку у один гектар так званого «пряного саду», де вирощуємо м'яту, чебрець, шавлію, лаванду і багато інших запашних і корисних рослин. Культури підібрані таким чином, щоб добре почувалися як на підвіконні, так і у відкритому ґрунті. На сьогодні 90% пряних трав у розпліднику виробляється із завезених іноземних живців.

обрали цю нішу? Все просто – я з дитинства обожнювала займатись травами – переймала досвід старшого покоління – бабусь та дідусів, багато читала про вплив трав на організм і намагалась лікувати усю родину від застуди трав’яними чаями та настоянками. Чоловік підтримав мене у цьому своєрідному хобі, і 10 років тому ми разом започаткували цей бізнес. Що стосується саме пряних трав, то на сьогодні пряні рослини в горщиках – це загальноєвропейський тренд. Вживають пряні трави у свіжому вигляді, використовують як декор на столах у ресторанах чи просто вдома. Тому нам хотілось започаткувати цю моду і в Україні.

Скільки на сьогодні ви маєте рослин у своєму «Пряному саду»?
Загальна кількість різновидів сортів пряних трав на сьогодні 120. Залежно від сезону кількість змінюється, а рахунок замовлень ведемо вже на тисячі екземплярів.

Яка культура, серед тих що наявні у асортименті «Пряного саду», користується найбільшою популярністю?
Культура за популярністю номер один – це лаванда. Якщо раніше її було достатньо проблемно вирощувати через вимерзання, і її брали тільки для півдня, то зараз з’явилась велика кількість сортів які придатні для вирощування майже у всіх регіонах України. Вони гарно тримають форму, і є окрасою будь-якого подвір’я, приміром це такі сорти як Elizabeth та Platinum Nico. Якщо порахувати, то за поточний рік ми продали близько десяти тисяч горщиків лаванди. Такий «лавандовий бум» можна пояснити ще і популярністю лавандових фотосесій, тож кмітливі бізнесмени купують лаванду, висаджують її на певній території і дуже непогано на цьому заробляють.

Наступні за популярністю розмарин та м’ята. Остання популярна завдяки тому що її можна додавати у коктейлі, випічку, десерти та морозиво. Розмарин гарний пряний компонент для страв із м’яса, його додають у якості приправи до страв на грилі.

Цього року дуже популярні були різні види базиліку, за ними була черга з бажаючих. Два найбільш цікаві у нашому асортименті це грецький – суміш орегано і базиліка, і є багаторічний базилік, у якого стовбур дерев’яніє і може сягати до 1-1,5 метрів у діаметрі, він може рости до зими і зелені вистачає на цілий рік. Цього року я експериментувала із висівом анісового, гвоздичного, лимонадного базиліку, і всі вони були розпродані під нуль, навіть деяким бажаючим не вистачило.

Ще однією культурою, яка надзвичайно сподобалась усім цього сезону, став декоративний евкаліпт, його часто використовують у Європі флористи для декору, але наші клієнти його купували просто для дому, для створення приємного аромату.

Які новинки ввели у асортимент цьогоріч?
Нові позиції цього року це мірт який, до речі, є найсильнішим антибіотиком рослинного світу, бо вбиває до 90% вірусів та бактерій у приміщенні, навіть туберкульоз. Крім того у нас з’явилась алоізія цитродора, ароматичні пеларгонії: москіто шокер, фундук, апельсин, парфюм.

Як взагалі пандемія коронавірусу вплинула на ваш бізнес? Чи впали продажі?
На відміну від багатьох видів бізнесу, що отримали великі збитки, наш не настільки просів. Річ у тім, що пандемія і тотальний локдаун стимулював людей до різних занять, зокрема вони почали приділяти більше уваги подвір’ям, та декоруванню оселі живими рослинами.

Цього року ми також суттєво розширили асортимент рослин у горщиках, у бік овочевих культур – томати, різні перці, тощо. Порівняно з попередніми роками, їх почали купувати у 2-3 рази більше. А на деякі сорти попит я б навіть назвала ажіотажним. Продаємо частково, як кінцевому споживачу, так і маємо замовлення на крупні партії для Інтернет-магазинів, які вже потім здійснюють перепродаж рослин на своїх торгових майданчиках.

Чи правильно я зрозуміла, що деякі люди будують бізнес не на вирощуванні, а на перепродажі горщиків із ароматичними травами?
Абсолютно вірно, можна навіть не вирощувати, а купувати і продавати уже готові горщики. Все залежить від вашого уміння і таланту розвивати свою торгівлю. У соціальних мережах наші клієнти створюють групи і продають через них зелень, і для супермаркетів, і для кафе, і просто для дому. Вони гарно заробляють на такому бізнесі, а капіталовкладень мінімум. Приміром, середня оптова ціна горщика із рослиною близько 20 грн включаючи доставку. А середня ціна у Інтернет-магазині, чи у Інстаграмі стартує від 75 до 100 грн за одиницю.

Ми свідомо не працюємо на одиничні доставки клієнтам, працюємо тільки автомобільними партіями, через проблеми логістики. На жаль, наші українські служби доставки далекі від ідеалу, і як би не пакував рослини, вони є дуже ніжним товаром, швидко руйнуються в дорозі. Тому розпочинаючи цей вид бізнесу, ви берете і ці ризики на свої плечі.

Які ризики пряного бізнесу, якщо розпочинати його з нуля, з вирощування розсади?
Насправді, ризиків та складнощів більше, ніж здається на перший погляд. Почну з того, що фактично кожен сорт з асортименту потрібно для початку декілька сезонів тестувати. Підібрати сорт, який буде підходити ідеально до умов досить важко, тому нам доводиться багато експериментувати. Приміром, рослини родом із Індії в Україні взагалі не приживаються. Є і певна упередженість та недовіра до нових сортів рослин з боку споживача і це нормально.

Наше завдання полягає не тільки в тому, аби пряна рослина була візуально гарною, а й мала високі смакові якості. Тому потрібно обирати культури, які будуть візуально компактно виглядати у горщику. Це культури, які швидко ростуть, тому їх потрібно своєчасно стригти та доглядати, бо вони швидко втрачають форму.

Відтворюються сорти тільки живцюванням, тому на відміну від вирощування з насіння, тут потрібно створити низку умов – досвічування, теплиця, догляд. У холодну пору року потрібно дотримуватись режиму поливу, не допускати закисання бо отримаєте ураження грибковими хворобами. У теплицях потрібно додатково облаштовувати вентиляцію, через її відсутність ризикуєте втратити велику кількість врожаю. Важке питання це обробка – хімію ми принципово не використовуємо, бо люди споживають пряні трави у їжу. Застосовуємо лише фітопрепарати та ентомофаги. Це дорога технологія, яка далеко не так ефективна, як інсектицид суцільної дії – який вилив і все непотрібне загинуло. Зрозуміло, аби мати здорову рослину, потрібні відповідні знання для використання технологій.

Тому просто розпочати «з нуля» вирощувати ці рослини у себе на городі у відкритому ґрунті, а потім продавати горщиками – точно не вийде. Якщо у вас уже був досвід роботи із тепличною продукцією чи вирощуванням квітів на продаж – вам буде трохи легше працювати, і зрозуміти специфіку цієї діяльності. Але так чи інакше, вчитись доведеться постійно.

З чого б ви рекомендували стартувати новачкам?
Рекомендую початково не братись за великий асортимент. Краще обрати для себе топ рослин – максимум 3-4 позиції. Вивчіть усю інформацію про них, а краще, не пожалкуйте коштів на грамотного консультанта, який порадить асортимент відповідно до конкретних умов вирощування. Зрозумійте вашу цільову аудиторію та її вподобання. Наступне – потрібно докласти чимало зусиль і грошей у рекламу вашого бізнесу – конкуренція шалена, і без реклами добре продається хіба що лаванда. Все інше потрібно супроводжувати вичерпними консультаціями клієнтів. Ну і найголовніше – вам повинно дуже подобатись те, чим ви займаєтесь. Розсадництво – це безупинний процес, фактично, без вихідних, і до цього потрібно бути як морально, так і фізично готовим.

Дозволю собі іще одну пораду – якщо знаходитесь у південному регіоні – Херсон, Миколаїв, Одеса, пробуйте торгувати зеленню і пряними травами не у горщиках, а вже зрізаними для ресторанів та кафе.

Це відносно недорогий «вхід» у бізнес, а далі, уже після перших продажів, у холоди можна пробувати будувати бодай плівкову теплицю і пролонгувати сезон. Зараз існує брак хорошої сортової зелені, того ж базиліку чи м’яти – все це завозиться з-за кордону за шалені кошти. Тому якщо гарно розбудувати мережу збуту, усі капіталовкладення швидко повернуться і ви отримаєте непогані прибутки.

Якщо все ж думаєте про роботу з пряними травами у горщиках – рекомендація аналогічна – обрати декілька рослин, і завжди мати їх у асортименті, бо якщо одного разу у вас не буде чогось у наявності, іншого разу до вас клієнт не звернеться. Але і без оновлення і розвитку асортименту теж не можна обійтись.

Одна із важливих переваг нашого «Пряного саду» зараз – це його різноманіття, кожного виду пряних рослин тут як мінімум декілька сортів. І це не випадковість. Перш ніж стартували продажі у цій ніші, ми довго вивчали можливості бізнесу, і вивели для себе головне правило – великий асортимент і постійне оновлення пропозицій. Потрібно постійно пропонувати покупцю щось нове та оригінальне, аби клієнт щоразу завітавши до вас не йшов додому з порожніми руками.

Яким чином і де ви поповнюєте асортимент «Пряного саду», з якими країнами зараз працюєте?
Ми обираємо тільки сорти рослин італійської, голландської, ізраїльської селекції, бо вони досконалі. Раніше ми з чоловіком часто їздили до Європи та інших країн світу, знайомились із асортиментом, технологіями, та підбирали рослини для живцювання. Наприкінці минулого року ми багато нового матеріалу завезли з Греції, тож на сезон були забезпечені, у березні також привезли декілька рослин із В’єтнаму.

Чи були проблеми з завезенням посадкового матеріалу, адже більшість країн цього року частково або повністю зачинили свої кордони?
Проблем з поставками рослин в Україну не було і немає. Так, перевірки стали ретельнішими, є більше вимог до аналізів, до транспорту, водіїв. Це виходить трохи дорожче, ніж раніше, але рослини ми отримуємо регулярно із Бельгії, Голландії. Сподіваюсь, надалі проблем з імпортом не буде.

Як плануєте розвивати свій «Пряний сад»? Як можна у ньому знайти додаткові джерела прибутку?
Цього року ми розпочали сушити наші трави по видах, і робити з них чаї та ароматні сухі суміші. Вся зелень зрізується вручну, ножицями. І навіть більше того, завітавши у «Спасский питомник» наш гість може зробити за своїм смаком індивідуальну пряну суміш або чай, і навіть взяти участь у зборі. Ця атракція мала попит серед клієнтів у поточному сезоні. Крім того, ми робимо так звані подарункові клумби. Це вже готова посадкова клумба з набором духмяних трав до чаю, спецій до барбекю, тощо. Вартість сушених пряних трав стартує від 700 до 1000 грн за кілограм.

Як я вже казала, люди повертаються до традиційного життя на землі, тож більше уваги приділяють цим заняттям. Бачу, що більшою популярністю користуються он-лайн семінари, та навчання, де ви можете отримати нову інформацію та обмінятись досвідом з однодумцями з питань розсадництва. Якщо ви експерт і практик, то на організації таких зустрічей також можна додатково заробити.

Чи бачите ви доцільність продажів пряно-ароматичних трав у роздріб, приміром, через супермаркети як це практикують в Європі?
Мені не рідко задають це питання, адже обсягів продукції у нас вистачає. Так, деякі компанії йдуть цим шляхом, але на мій погляд, український ритейл до цього абсолютно не готовий. У магазинах не будуть слідкувати за станом рослин які продають, вони поступово втрачатимуть товарний вигляд і гнитимуть, а покупці, у першу чергу, «купують товар очима». Мене шокує процес розрахунків із супермаркетами та відстрочка платежів на місяці. Поки супермаркети не почнуть працювати хоча б по частковій передплаті, це не стимулює ставати їх постачальником.

На ваш погляд, як розвиватиметься тренд на пряні трави в Україні далі?
Я переконана, що популярність цього напрямку в Україні ростиме у геометричній прогресії тому і працювати і вкладати у цей вид бізнесу – рентабельно. Спробуйте застосувати мої рекомендації на практиці.

Запитувала Ірина Золотарьова

Рекламодавці останнього номеру