Як правильно вибрати місце для елеватора?
Ефективність роботи елеватора залежить від багатьох чинників, і їх бажано проаналізувати на старті – колі ви готуєтесь побудувати, чи купити елеватор. Будь-яке зерносховище потребує серйозних інвестицій, тож дуже неприємно, коли через якусь, як вам здавалося б дрібницю, ви в пусту витратите кошти і отримаєте замість прибутку збитки.
«Нульова» відмітка вашого бізнесу – місце розташування підприємства. Обирати його потрібно дуже ретельно. Ось кілька підказок, щоб уникнути помилок.
Звичайно, перше на що потрібно звертати увагу, коли обираєте місце для свого нового елеватора – це геологія, або характеристики ґрунтів. Від них залежить обсяг фундаменту і, відповідно, бетону, земляних робіт і т.п. Звертайте увагу, на якій глибині знаходяться несучі ґрунти? Чи не треба буде встановлювати дренажі?
Достатньо поширена проблема – розташування ґрунтових вод. Якщо вони дуже близько підходять до поверхні, є ризики підтоплення, а відтак просідання фундаментів. На такій місцевості елеватори будують на палях. Але, якщо є можливість, то краще обрати інше місце. Це буде не тільки надійніше, але й обійдеться вам дешевше – фундаменти на палях в рази здорощують проект. Потрібно також враховувати таке явище, як просідання ґрунтів, в результаті чого утворюються яри, балки, зсуви. Тож зовсім не бажано на такому місці будувати своє підприємство – є ризик отримати проблеми у ході експлуатації.
Якщо ви маєте наміри працювати із зерном сторонніх поклажодавці, головне правило при виборі місця для елеватора – дізнатися про наявність конкурентів у радіусі 50, або краще 100 км. Якщо елеватори в обраному вами регіоні вже є, не поспішайте панікувати. Потрібно проаналізувати їхню ефективність. Звертайте увагу на технічне обладнання, потужності зберігання, можливості і швидкість приймання та відвантаження.
Вирахуйте співвідношення кількості вирощуваного у цьому регіоні зерна у тонах та потужності одночасного зберігання наявних елеваторів теж у тонах. Результат, який ви отримаєте, і буде підказкою – треба чи ні вам будувати або купувати елеватор у цьому місці.
Дуже важливий фактор – репутація існуючих у регіоні елеваторів. До речі, від поганої репутації ваших конкурентів вам можуть бути і користь, і втрати. З одного боку – у вас є шанс забрати у них поклажодавців, а з іншого – аграрії, навчені гірким досвідом співпраці з нечистими на руку підприємствами, можуть і до вас поставитись з недовірою –вам буде дуже складно довести, що ви маєте намір працювати чесно.
Іноді колишні «подвиги» колег взагалі вбивають новий бізнес. Розповім реальний приклад із життя. У одного елеватора змінились власники. Зерносховище запрацювало після кількох років простою, інших елеваторів поблизу не було, і компанія чекала, що зерно потече до них річкою. Але у кінці сезону елеватор був заповнений лише на 10%. Почали аналізувати причини – чому фермери не везуть до них зерно? Виявилась, що колишні власники дурили аграріїв, ті потихеньку почали відмовлятися від послуг елеватора і будувати склади. Потім зерносховище і зовсім зупинилося, тож фермерів вже нічого не спиняло – вони всі побудували власні потужності для зберігання. В регіоні вирощують в основному пшеницю, вона йде з кондиційною вологістю, сушити її немає необхідності, тож у сучасному зерносховищі для аграріїв взагалі зникла потреба.
Отож, якщо збираєтесь побудувати, або купити елеватор, дивіться не тільки на наявність крупних зерносховищ, а ще й на фермерські потужності в регіоні. Може статися, що везти зерно на елеватор буде нікому.
Збираєтесь будувати або купувати елеватор? З'ясуйте, що вирощують у цьому регіоні і у яких об’ємах? Які тут сівозміни? Можливо, там займаються нішевими культурами у невеликих кількостях, або взагалі овочами, і ваш елеватор їм буде не потрібен, або, якщо і потрібен, то не з такими виробничими потужностями.
На сівозміни і вирощування конкретних культур у першу чергу потрібно звертати увагу тим, хто орієнтується на переробку. Уявіть, що ви запланували виготовляти, скажімо, борошно, а місцеві аграрії через рік вирішили вирощувати замість пшениці рапс, і ви на сезон залишились без сировини. Доведеться возити її «за тридев'ять земель», що збільшить собівартість вашої продукції.
Звертайте увагу також на сорти і гібриди кукурудзи. Зазвичай елеватори, що працюють з цією культурою, орієнтуються заробляти на сушці. Але зараз, поперше, змінюється клімат, а подруге, почали вирощувати кукурудзу, яка має вологість дуже близьку до базисних показників – сушити її або взагалі не потрібно, або знімати доведеться досить маленький відсоток вологи. У такому разі вам не потрібно інвестувати у потужні сушарки що дорого коштують. Такі деталі потрібно прораховувати наперед.
Якщо ж елеватор конче потрібен саме у цьому регіоні, а газу там немає, прораховуйте альтернативні варіанти. Звідки ви будете возити сировину, якщо це, скажімо, дрова, або чи є можливість користуватися зрідженим газом, і так далі.
Окрім газу, враховуйте також наявність інших комунікацій – електропередач. І тут знову пам’ятайте про їхні потужності. Реконструкція, або будівництво власної лінії буде вам дуже дорого коштувати.
Зернова логістика зараз – наріжний камінь роботи будь-якого елеватора. Аналізувати цей аспект потрібно у комплексі. Починайте з можливості підвозу зерна на елеватор. Неможливо налагодити підвіз зерна у великих об’ємах у гарячий сезон, якщо машини їхатимуть до вас по звичайній шестиметровій сільській дорозі, яка до того ж ще й вщент розбита – це фізично неможливо. Ваш проект з подібною інфраструктурою буде заздалегідь провальний. Той же самий аспект потрібно враховувати з автовідвантаженням. Для того, щоб відвезти зерно на портовий термінал потрібні якісні дороги.
Але, як не крути, автозерновозами багато не навозиш. Будь-який більш-менш крупний елеватор, який має потужність одночасного зберігання від 40-50 тисяч тонн, повинен мати можливість возити зерно залізницею. Тож перш ніж купувати, чи будувати власне підприємство: по-перше дізнайтесь про наявність поряд залізниці. Важливо, щоб магістраль була не в стороні, а поряд з вашим майданчиком. Перевіряйте також стан колій, аби не довелось їх ремонтувати.
По-друге, дізнайтесь статус найближчої залізничної вантажної станції. Якщо станція у списку малодіяльних, а таких зараз 300, то у вас будуть серйозні проблеми із відправками зерна.
УЗ спочатку погрожувала такі станції зовсім закрити, потім для їхнього обслуговування встановила підвищений договірної тариф. У будьякому випадку вагони парку «Укрзалізниці» на таких станціях отримати досить проблематично, особливо, якщо ваш елеватор не має змоги грузити маршрут – тобто 54 вагони за добу.
Не секрет, що зараз серед населення зростають протестні настрої, а елеватор, як не застосовуй аспірацію, все ж має викиди пилу и лушпиння при сушці кукурудзи. Навіть, якщо ці викиди у межах норми, але розносяться вітром до дворів найближчого поселення, рано чи пізно до вас прийдуть з претензіями чи навіть з вимогами закрити елеватор. Ці ризики потрібно враховувати. Щоб залагодити конфлікт, вам доведеться йти на поступки населенню, а це може коштувати не одну сотню тисяч гривень на різні соціальні проекти – від встановлення пластикових вікон у кожній хаті, до «подарунків» інфраструктурі міста або села.
Отож порахуйте і подумайте, а якщо є вибір, краще відразу перенести свій проект подалі від населеного пункту – це стовідсотково обійдеться дешевше і корисніше для нервової системи.
Ви можете все правильно прорахувати, обрати, здається ідеальне для будівництва місце, але... Проаналізуйте ще один важливий чинник – чи є у цьому регіоні ваші потенційні працівники. На жаль, сільська місцевість зараз дуже швидко втрачає молодих мешканців – вони залишають села. Тож може статися, що у районі банально неможливо буде знайти спеціалістів, особливо висококваліфікованих. Це реалії, з якими вже стикаються деякі зерносховища. Їм доводиться звозити людей на роботу з відстані до 50 км, що теж не є панацеєю.
Отож, ретельно аналізуйте потенційні локації для своїх підприємств, щоб уникнути можливих ризиків та фінансових втрат.
Олена Вереда
Рубрика | Зернові технології |
Хештеги |